کدخبر: ٦۰۷۳۹
۲۹ مهر ۱٤۰۲ ساعت ۱۲:۵۵
یادداشت

زرشک در هیاهوی جشنواره و وعده ها گم نشود

 زرشک در هیاهوی جشنواره و وعده ها گم نشود
این روزها در آستانه برگزاری جشنواره یاقوت سرخ و همچنین فصل برداشت، خبرهای خوش از این حوزه بسیار به گوش می رسد، خبرهایی که حکایت از توجه به این محصول استراتژیک دارد

پایگاه خبری نسیم خاوران- محمود علیزاده- این روزها استان در تکاپوی برگزاری جشنواره ای است که سعی می کند تا نگاه ها را به سمت محصولی معطوف کند که ممر معاش خانواده های بسیاری است. هر سال کشاورزان خراسان جنوبی با شروع پاییز به خوشه چینی از درختان یاقوت سرخ مشغول می شوند اما نکته ای که همیشه ذهن آن ها را مشغول خود دارد فروش محصول است. از آن جا که زرشک محصولی خاص است و به خودی خود مصرف بالایی ندارد بدون شک اگر بخواهیم روی این جنبه آن حساب باز کنیم، کاری بیهوده است از طرف دیگر اگر به بازار گسترده فرآوری آن توجه شود چه بسا با برنامه ریزی منسجم حتی به بازار آن سوی مرزها نیاز چندانی نباشد. 


این روزها در آستانه برگزاری جشنواره یاقوت سرخ و همچنین فصل برداشت، خبرهای خوش از این حوزه بسیار به گوش می رسد، خبرهایی که حکایت از توجه به این محصول استراتژیک دارد. مشارکت در تولید دستگاه های مکانیزه دان کنی و خط شستشوی زرشک، آغاز طرح های پژوهشی و تحقیقاتی، عملیاتی شدن احداث ۱۸ سردخانه، خرید توافقی، فعالیت شهرک تخصصی زرشک، تسهیل شرایط احداث بارگاه های زرشک و ... از جمله خبرهایی است که کشاورز را به روزهای پیش رو امید وار می کند اما با همه این ها، نباید از توجه به نکاتی که می تواند در حوزه تولید زرشک به معنای واقعی تحول ایجاد کند غافل شویم.

 

اول اینکه اگر کشاورزان استان بهترین محصول را تولید کنند اما نتوانند آن را به درستی به بازارهای داخل و خارج معرفی کنند راه به هیچ جایی نخواهیم برد. بنابراین باید اولا باور کنیم که تبلیغ هزینه نیست بلکه سرمایه گذاری است و آن وقت به طور قوی به حوزه معرفی و تبلیغ آن ورود کنیم و در این بخش قدرت صدا و سیما را از یاد نبریم. هر سال جشنواره برگزار می کنیم اما مشخص نیست که تا چه حد در دیگر استان ها و به خصوص پایتخت برای جذب گردشگر و معطوف کردن نگاه مسئولان به این محصول کار و تبلیغ می شود و یا باید کار شود. 


دوم این که برنامه ریزی ها برای آن را نه تنها تخصصی کنیم بلکه منتظر فصل برداشت نمانیم. سوم این که حضور مستمر و قوی در تمام نمایشگاه های درون و برون مرزی را فرصت و غنیمت بشماریم و برای آن برنامه داشته باشیم که این نیز به نوعی تبلیغ برای محصول به حساب می آید. نیاز دیگر رونق حوزه این محصول استراتژیک، توجه ویژه به سرمایه گذاری است حتی سرمایه گذاری از خانه  کشاورز، آن هم با پرداخت تسهیلات ارزان قیمت به کشاورزان برای خرید دستگاه. موضوع دیگری که در این سال ها کمتر به آن توجه و از نقش آن غفلت شده است، ایجاد و یا تقویت شرکت تعاونی در قطب های تولید برای فعالیت مستمر است به عنوان مثال این شرکت ها می توانند با توجه به قابلیت های خود، هدف گذاری برای شناخت بازارهای اقتصادی انجام دهند. یکی دیگر از فرصت هایی که چندان مورد توجه قرار نگرفته است، گردشگری در فصل برداشت است، هر چند تعدادی تور به مقصد استان برنامه ریزی شده است اما این آن چیزی نیست که بشود از آن انتظار داشت. 


این بخش به حدی توانمندی دارد که در صورت استفاده، تاثیر به سزایی در اقتصاد کشاورزان زرشک کار خواهد داشت. کشاورزی علمی، استفاده از توان شرکت های دانش بنیان، تحقیقات کاربردی، ایجاد اجماع استانی برای محصول و... نیز از نکاتی است که نمی شود به سادگی از کنار آن گذشت. به هر حال چند روز دیگر برداشت زرشک پایان می یابد اما برای محصولی که برداشت شده و یا قرار است در سال بعد تولید شود از همین حالا باید برنامه ریزی کنیم تا یاقوت سرخ نه تنها امسال بلکه برای همیشه از بحران های آزار دهنده فصل برداشت و پس از آن رهایی یابد.

آخرین مطالب

پربیننده ترین ها