به گزارش پایگاه خبری نسیم خاورانِ ؛ فاطمه زهرا قاسمی- رهبر معظم انقلاب اسلامی امسال را به نام جهش تولید با مشارکت مردم نام گذاری کردند. حدود دو دهه است که ایشان با توجه به تحریم های اقتصادی و ضرورت های خودکفایی سال ها را در حوزه اقتصاد، کار و جهاد، حمایت از پتانسیل های داخلی و ... نامگذاری می کنند. رهمنمودهای ارزنده ای که پیش روی دولت و مردم است و برای تحقق آن تلاش می شود.
هر چند بخش خصوصی و سرمایه گذاران در زمینه های مختلفی برای پویایی اقتصاد دراستان و افزایش تولید تلاش می کنند اما
مرور فعالیت های بسیج سازندگی خراسان جنوبی نشان می دهد در کنار فعالیت های بخش خصوصی به عنوان یکی از پایه های اصلی اقتصاد مردمی، بسیج سازندگی نیز بر اساس وظایف خود در راستای مردمی کردن اقتصاد و افزایش تولید قدم برداشته است نمونه فعالیت آن در استان، راه اندازی صندوقهای قرضالحسنه مردم پایه است که با پرداخت تسهیلات، زمینه ایجاد اشتغال را فراهم و پایداری آن را تضمین می کند.
بسیج سازندگی نردبانی برای اقتصاد مردمی
اردیبشهت امسال سرهنگ پاسدار مهدی هنری، مسئول بسیج سازندگی خراسان جنوبی با اشاره به راه اندازی صندوق های قرض الحسنه، از برگزاری رویداد مردمی طلایه داران اقتصاد با هدف شناسایی ظرفیتها و رویشها در اقتصاد مقاومتی خبر داد. طرحی که پوستر آن همان ماه رونمایی شد و در دستور کار بسیج سازندگی قرار گرفت تا برای دومین سال، پله پله تشکل های مردمی را به سوی اقتصاد خُرد اما موثر و امید افزا بالا ببرد و با هر اقدام ممکن در جهت افزایش تولید گام بردارد.
در گفته های کارشناسان استان، از مزایای طرح این است که در زمینه محصولات و تولیدات استانی است؛ به نظر نصیرایی از داوران رویداد مردمی طلایه داران اقتصاد خراسان جنوبی، استان نیازمند این قبیل طرح ها و ایده های محلی است.
ابراهیمی کارشناس دیگری هم معتقد است که طرح های اقتصادی و تولیدی استان، در کشور بی نظیر است، در گفته های مهندس پویان هم مشخص می شود در طرح های اقتصاد مقاومتی که روی محصولات استان کار می کند برای بهبود تولیدات خراسان جنوبی در هر زمینه ای تلاش می شود. طرح هایی در زمینه های مختلف که هر کدام در ابعادی مورد توجه هستند.
نمی شنود و حرف نمی زند اما تولید می کند
زنی تکیده است در مرز نهبندان، جایی که آفتاب بر او و زندگیش داغ تر می تابد. روزها و شب های زیادی سرش از هجوم انبوه فکر و خیالات داغ شد دلش گُر گرفت از حرف هایی که نمی توانست بر زبان آورد و از ناشنیده هایی که برای دلگرمی به ماندن و ادامه دادن منتظر شنیدنش بود.
زهرا لشگری نیا ساکن روستای مرزی دغال نهبندان از 18 سالگی شروع به گلیم بافی، خیاطی و سوزن دوزی بلوچی کرد و هر نوع هنری یاد گرفت. او نمی شنود حرف هم نمی تواند بزند و کسی نمی داند که این هنرآموزی از جبر روزگار است یا از ذوق و سلیقه های زنانه، اما هر چه بود باعث شد از هر سرانگشتش هنری ببارد.
سرپرست خانوار است و است به اصطلاح عام، کر و لال است دو دخترش هم همین مشکل را دارند همسرش سال هاست آن ها را ترک کرده است و او کوله بار سنگین زندگی را به دوش می کشد. در روستایی دور افتاده در یک اتاق تنها زندگی می کند.
نمی شنود و حرف نمی تواند بزند اما به « از تو حرکت از خدا برکت » اعتقاد دارد . او در این کوره ده معتقد است اگر بخواهی هر کاری می شود با همین دلگرمی است که ابزار و وسایل کارش را می خَرد صبح تا شب و گاه تا نیمه شب، سوزن می زند و کوک روی کوک تا هنری از انگشتان ظریفش برون تراود، او یک تولید کننده است فارغ از هر چیزی، هنر تولید می کند و انگیزه برای ادامه حیات، برای خودکفایی با هنرهایی که مشتری هایی از زاهدان، زابل و نهبندان را پای ثابت لباس های زیبای زنانه اش می کند بلوچه دوزی هایش حالا طرفداران زیادی دارد.
او با اراده محکمش نشان داده است زن می تواند اقتصاد خانه و خانواده را به تنهایی بچرخاند می تواند تولید کننده باشد می تواند زندگی زا باشد. با حمایت و وام های که از بسیج سازندگی گرفته روی پاهای خود ایستاده است دست نیازش را به سوی مردم دراز نکرده است.
زهرا لشگری نیا تا آن جا پیش رفته که در رویداد مردمی اقتصاد مقاومتی ثبت نام کرده و از نفرات برتر شهرستان نهبندان شده است. او یک زن است که امید به خودکفایی را تولید می کند.
تولید محلی؛ بازار جهانی
تولید بر پایه ایده و طرح های محلی اما با قابلیت تصرف بازارهای جهانی، در گوشه گوشه خراسان جنوبی رقم می خورد. گاهی بدون هیاهو و سر و صدا، اختراعی به مرحله تولید می رسد که هیچ ذهنیتی از آن مطرح نشده است: «کفش هوشمند » از این اختراع ها است که مشابهی در دنیا ندارد و برای اولین بار جوانی فردوسی آن را به مرحله تولید و ثبت اختراع رسانده است. میثم احمدپور نه فقط به خاطر کفش هوشمند بلکه به دلیل 147 اختراع دیگری که در کارنامه افتخاراتش دارد یک نابغه شناخته می شود نابغه ای که نه فقط دکترای حقوق بین االملل دارد بلکه دو عنوان دکترای افتخاری از آلمان و کاندا در رشته های برق قدرت و کامپیوتر نیز در کارنامه اش می درخشد در میان همه افتخاراتش، کفش هوشمند بیشتر بر قلبش نشسته است.
اختراعی برای قلب دوم بدن که باعث شد 12 دعوت نامه از کشورهای خارجی برای انعقاد قرارداد دریافت کند اما قلب خودش همچنان برای تولید در ایران عزیزش بتپد. کفش هوشمند او به تولید انبوه رسیده است. احمدپور می گوید: این نوع کفش سه فناوری دارد که با توجه به دمای محیط ، دمای بدن را تنظیم می کند و یک صفحه مغناطیس دارد که جریان خون را تنظیم می کند و زیره آن تیوبلکس است و از ضربه به بدن جلوگیری می کند.
تولید کفش هوشمند در فردوس
هسته اصلی تولید کفش هوشمند حکیم، داخل استان و در شهرستان فردوس است. داخل کارخانه زیره کفش تولید و تکنولوژی روی آن نصب و به تبریز ارسال و سپس روی آن چرم با کیفیت خوب سوار و بعد به تهران ارسال می شود با اتمام عملیات تولید، بسته بندی شده و صادرات می شود.
او تایید می کند که صفر تا صد کار در استان انجام نمی شود اما توضیح می دهد که چرم این کفش از تبریز تهیه می شود زیرا بهترین نمونه ها را دارد و چون می خواست محصولی ناب و صادراتی تولید کند به ناچار چرم را از تبریزی تهیه کرد. از طرف دیگر در استان کاردوزی، که کار را خوب و ظریف تحویل بدهد وجود ندارد اما احمدپور و گروه تولیدی است بنا دارند در آینده چرم را هم به استان منتقل کنند که همه مراحل تولید در منطقه باشد.
میثم احمد پور خرسند است که حالا 300 بازاریاب داخل کشور دارد این عدد وقتی به خوشحالی بیشتری تبدیل می شود که می گوید: حدود 400 نفر به شکل مستقیم و غیر مستقیم در این صنعت مشغول به کار شدند.
هر چند از این که کارش به نتیجه رسیده راضی است اما از سختی و صبوری های راه که پایه های اصلی تولید هستند فراموش نکرده است مرارت هایی که در 12 سال تولید کفش هوشمند تحمل کرده است توضیح می دهد: کار را از سال 91 شروع کردیم. سال 95 نمونه اصلی تولید شد، از آن زمان بحث انبوده سازی را شروع کردیم سال 1401 استارت اصلی خورد که توزیع را شروع کردیم.
حالا که این اختراع منحصر به فرد در جهان، به نام ایران اسلامی با ایده جوان خوش فکر فردوسی به مرحله تولید انبوه رسیده است او خود را نیازمند یاری می داند و البته حمایت هایی که از بسیح سازندگی درخواست کرده است؛ این که در قالب تسهیلات به او کمک شود تا سفارش هایش لنگ نماند. قیمت کفش هوشمند، درِ کارخانه چهار میلیون و 500 هزارتومان است و در بازار آزاد تا هفت میلیون تومان هم فروش می رود برای صادرات هم 460 دلار قیمت دارد.
کفش او مشتری و ارزش جهانی دارد اما در این پروسه تولید نیاز به حمایت بیشتر دارد؛ مشکلش تامین سرمایه در گردش است می گوید: می خواهیم با تاجری قرارداد ببندیم که چند هزار کفش می خواهد اما تهسیلات میلیاردی لازم است تا یک حرکت بزرگ انجام دهیم چون تاجر و خریدار یک جا 40 هزار کفش می خواهد اما متاسفانه این قدر دپو نداریم.
یکی از ارکان مهم در تولید و مردمی کردن اقتصاد بسیج سازندگی است که دست بر قضا طرح های مردمی را با پرداخت تسهیلات، راهنمایی مشاوره و حمایت در همه مراحل از تولید تا بازاریابی و فروش مجازی و... حمایت می کند. همچنان که کفش هوشمند و بلوچ دوزی و تولیدات بانوی نهبندان هر کدام به نوعی از این مقوله غافل نمانده اند.
اقتصاد مردم پایه
سرهنگ پاسدار مهدی هنری، مسئول بسیج سازندگی خراسان جنوبی در این باره می گوید: یکی از فعالیت هایی که بسیج دنبال می کند اقتصاد مردم پایه است که در این برنامه حلقه های میانی و شبکه های تخصصی مردمی از راهبران، تسهیل گران و مردم شناسایی و آن ها را به هم وصل می کنیم تا علاوه بر حمایت و پشتیبانی از تولید، زمینه ثبات و پایداری مشاغل خردهم فراهم شود.
او ماموریتی را هم که بسیج سازندگی انجام می دهد بیان می کند: شناسایی، آموزش و کنار هم گذاشتن این حلقه ها است یعنی راهبران را کنار تولید کنندگان و کارگاه های خرد خانگی قرار می گیرند و باعث حمایت از قالب زنجیره از آموزش، تامین مواد اولیه، مشاوره ها، بازاریابی شده و در همه مراحل کنارشان هستیم تا پایداری خود را به دست آورده و تبدیل به یک کارآفرین شوند.
به نظر می رسد نقش بسیج سازندگی در جهش تولید و اقتصاد مردمی راضی کننده است زیرا بنا به آماری که هنری ارایه می کند در حال حاضر ۴۰ هزار نفر عضو صندوقهای قرض الحسنه بسیج استان هستند و ۳۴ صندوق به تعاونی ارتقا یافته است وموضوع مهم این که در دو سال گذشته چهار هزار و ۲۰۰ نفر با پرداخت ۲۲۰ میلیارد تومان در زمینه اشتغال حمایت شدهاند.
مسئول بسیج سازندگی استان مهم تربن برکت بسیج سازندگی را تربیت نیروی انسانی می داند و به تفاوت رویکرد امسال اقتصاد مقاومتی با سالهای قبل می پردازد؛ رویکردی که آمار در آن نشان از استقبال و گرایش مردمی به تولید دارد. توضیح می دهد: امسال سایت در اختیار مردم قرار گرفت و هزار و ۴۵۰ نفر در این رویداد شرکت کرده و ۱۸۵۰ اثر اثر به دبیرخانه رویداد ثبت شد.
مهندس هنری یکی دیگر از کارهای بسیج در بالا رفتن از نردبان اقتصاد مردمی را شناسایی آموزش و تقویت راهبرانی می داند که حلقه وصل بین بسیج و تولید کننده اند و در حال حاضر حدود 150 راهبر شغلی این وظیفه را به عهده گرفته اند. رویکردی که باعث کشف و جذب نیروهای جدید شده است طوری که 30 راهبر محلی هم به استانی ارتقا یافتند و می توانند حجم بیشتری از تولید کنندگان را پشتیبانی کنند.
راهبران، هدایت در مسیر تولید و اشتغال را به عهده دارند اما این که در چه زمینه هایی بیشترین اشتغال تولید شده، هنری می گوید: در استان در بخش های خدماتی، بیشترین شغل به ویژه در روستاها ایجاد شده است. در بخش کشاورزی، صنایع دستی و به تازگی هم در زمینه دانش بنیان و بازاریابی، بسته بندی جدید گام هایی برداشته شده که برای تکمیل صنایع فراوری محصولات استراتژیک استان می تواند مفید باشد.
اما در افق و چشم انداز پیش رویی که او ترسیم می کند تکمیل و طرح شبکه مردمی در دستور کار است تا هر سال تعداد اشتغال ایجاد شده بیشتر شود و بسیج سازندگی بتواند هر چه بیشتر الگوهایی تربیت کند که باعث رونق و شکوفایی منطقه خود شوند.
الگوی هفت ت در اقتصاد مقاومتی
سردار محمد زهرایی رئیس سازمان بسیج سازندگی کشور گفته های او را این طور تکمیل می کند: رویداد اقتصاد مقاومتی الگویی به نام «هفت ت» دارد که ت اول نشانه تسهیل گری و ت آخر نماد تکثیر است و رویداد طلایه داران اقتصاد مقاومتی به تسهیل گری و تکثیر الگوهای موفق هر دو کمک می کند.
وی هدف از برگزاری این رویداد در کشور را انگیزه بخشی به کارآفرینان به ویژه جوانان و دانش بنیان کردن آن ها و تکثیرشان در بین سایر اقشار جامعه عمل می داند و از برگزاری رویداد ملی در هفته بسیج سال آینده در اردیبشهت 1404 خبر می دهد و آرزو می کند که طرح های خراسان جنوبی هم به مرحله کشوری راه یابد.
با این توضیح به ضرروت های مردمی کردن اقتصاد و جهش در تولید هم می پردازد: ضروت جنگ اقتصادی که دشمن تعریف کرده است با نگاه سرمایه گذاری و لیبرالی به نتیجه نمی رسد کشور در حال جنگ اقتصادی است و همان طور که در دفاع مقدس که الگوی تمام عیار ما درهمه عرصه ها است و مردم پای کار بودند و ورق جنگ به نفع انقلاب اسلامی و مردم برگشت در جهاد وجنگ اقتصادی ، هم مردم باید وارد و پایه کار شوند چرا که ستون اصلی مردم هستند.
سردار زهرایی تاکید می کند که البته نباید مردم را نقش آفرین کنیم یا برای مردم نسخه بپیچیم خیر، بلکه دراقتصاد از مردم تبعیت وحمایت کنیم چرا که مردم خط مقدم این کارند.
وی درباره حمایت از تولید و اقتصاد مردم پایه هم می گوید: الگوی بسیج که نهادی برخاسته و تشکلی مردمی است الگوی هفت ت است یعنی از تسهیل گری تا تکثیر که کاملا هم اقتصاد خرد و مردم پایه است از تولیدات مردمی حمایت می شود.
اگرچه که سراغ اقتصاد کلان هم نرفتیم و تصدی گری هم نمی کنیم اما بیش از400 هزار کارگاه اشتغال زا در این چند سال راه اندازی شده در حالی که سر سوزنی در این کار، تصدی گری نکردیم. در مردم پایگی این طرح ها و تولیدات شکی نیست مهم هدفمندی و تکمیل زنجیره است که محصولات در کنار هم خوشه شده و درست به بازار و مصرف و در نهایت ارزش افزوده به مردم برسد.