کدخبر: ٦۱۰۲۸
۲۲ مرداد ۱٤۰۳ ساعت ۱۵:۲۰
مدیرکل بیمه سلامت خراسان جنوبی:

۳۸۰ هزار نفر در خراسان جنوبی بیمه سلامت رایگان دریافت کرده اند

۳۸۰ هزار نفر در خراسان جنوبی بیمه سلامت رایگان دریافت کرده اند
دکتر اربابی گفت: دهک های یک تا پنج با جمعیت ۳۸۲ هزار و ۵۰۷ نفر به صورت رایگان بیمه سلامت شده اند و خدمات درمانی مورد نیاز خود را دریافت می‌کنند.
به گزارش پایگاه خبری نسیم خاوران، علی اربابی، مدیرکل بیمه سلامت خراسان جنوبی امروز (۲۲ مرداد) در جمع اصحاب رسانه اظهار کرد: دهک‌های یک تا پنج با جمعیتی بالغ بر ۳۸۲ هزار و ۵۰۷ نفر به صورت رایگان بیمه سلامت شده اند و خدمات درمانی مورد نیاز خود را دریافت می‌کنند.
 
وی  با بیان اینکه ۴۸۲ هزار و ۴۳۸ نفر از جمعیت استان تحت پوشش بیمه سلامت هستند، گفت: از جمعیت استان معادل ۶۳ درصد بر اساس دسته بندی دهک های یک تا ۱۰ در هر سطح درآمدی که هستند می توانند از خدمات درمانی به صورت بیمه‌ای بهره مند شوند. دهک های یک تا ۵ به صورت رایگان بیمه سلامت شده اند و دهک های ۶ تا ۹ هم از تخفیف ۵۰ تا ۸۰ درصدی برخوردار می شوند.
 
مدیرکل بیمه سلامت خراسان جنوبی با بیان اینکه بالغ بر ۳۴۰ هزار نفر در قالب بیمه روستایی جزو دهک های یک تا پنج تحت پوشش بیمه سلامت قرار دارند، افزود: حق سرانه بیمه کامل هر فرد که در دهک ۱۰ قرار دارند برای یک سال حدود یک میلیون و ۹۳۸ هزار تومان است که افراد بر اساس وسع مالی می توانند این رقم را به صورت سه ماهه، ۶ ماهه و یا سالانه پرداخت کنند.
 
 
اربابی با اشاره به ارائه خدمات ناباروری به زوجین نابارور، یادآور شد: در استان مرکز رویش و در شهرستان های فردوس و طبس هم مراکز سطح ۲؛ خدمات ناباروری را به زوجین نابارور ارائه می‌کند و به زودی در قائن هم مرکز ناباروری راه اندازی می‌شود و امید است مراکز سطح ۲ شهرستان ها نیز ارتقا یابد.
 
 
وی سقف خدمات دهی به زوجین نابارور را ۵۰ میلیون تومان اعلام کرد و افزود: از ابتدای سال جاری تاکنون هزار و ۵۰۷ نفر در سامانه بیمه سلامت به عنوان زوج نابارور شناسایی و نشان‌دار شده‌اند و تاکنون برای این افراد هفت هزار و ۲۵۳ سند به عنوان ارائه خدمت صادر و سه میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان هزینه پرداخت شده که پرداخت هزینه ها نسبت به سال گذشته رشد چشمگیری داشته است.
 
 
به گفته وی این خدمات در مراکز دولتی و مراکز عمومی غیردولتی با ۹۰ درصد تعرفه دولتی و ۱۰ درصد سهمیه بیمه شده انجام می‌شود.
 
 
مدیرکل بیمه سلامت خراسان جنوبی درخصوص بیماری های خاص و صعب‌العلاج گفت: ۱۰۷ بیماری صعب‌العلاج در نظر گرفته شده است که تعداد ۵۱ مورد از این تعداد بر اساس دستورالعمل وزارت بهداشت ابلاغ شده است و پس از نشان دارشدن، تعرفه‌ها کاهش می‌یابد.
 
 
وی آمار بیماران خاص و صعب‌العلاج نشان دار شده در سامانه را ۱۳ هزار و ۷۵۲ نفر اعلام کرد و گفت: بیشترین آمار با چهار هزارو ۳۲ نفر بیماری پرفشار خونی، دیابت نوع دو با سه هزار و ۵۰۰ نفر و بیماری سرطان با ۲ هزار و ۳۷۳ نفر به ترتیب آمار نشان دار را به خود اختصاص داده اند.
 
 
مدیرکل بیمه سلامت خراسان جنوبی یادآور شد: بار مراجعه بیماران خاص و صعب العلاج در این راستا از ابتدای امسال ۸۰ هزار و ۹۳۲ بار (از ۱۳هزار و ۷۵۲ نفر بیماران صعب العلاج و خاص) به مراکز درمانی مراجعه و ۵ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان برای بیماران خاص و صعب‌العلاج نشان دار شده هزینه پرداخت شده است.
 
 
اربابی با اشاه به ارائه خدمات به مددجویان بهزیستی، تعداد معلولان نشان دار شده را ۱۱ هزار و ۹۱۵ نفر اعلام کرد و گفت: از این تعداد به برخی دو یا سه مدل خدمات ارائه شده است و برای افراد نشان دار شده ۷۰ درصد تعرفه بخش خصوصی پرداخت می‌شود.
 
 
وی با اشاره به انعقاد قرارداد با ۱۰۷ مرکز گفتار درمانی، شنوایی سنجی، کار درمانی و... یادآور شد: از ابتدای امسال ۵۵۷ بیمار و مددجوی بهزیستی خدمات دریافت کرده و در این زمینه ۳۱ میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال هزینه پرداخت شده است.
 
 
وی در خصوص مطالبات مؤسسات درمانی گفت: در خصوص سطح یک روستاییان پرداخت ها به روز است و از ابتدای امسال ۳۲۶ میلیارد ریال برای چهار ماه پرداخت شده است.
 
 
به گفته اربابی برای مؤسسات دولتی و دانشگاهی هم مطالبات سال گذشته کامل پرداخت شده است و از مطالبات ابتدای امسال تاکنون یک و نیم ماه با اعتبار بالغ بر ۳۵ میلیارد ریال به دانشگاه پرداخت شده است.
 
 
وی یادآور شد: در بخش بستری غیردولتی و دانشگاهی هم مطالبات فروردین با اعتبار بالغ بر یک میلیارد و ۹۰۰ میلیون ریال و در بخش مطب پزشکان بخش خصوصی نیز مطالبات فروردین و اردیبهشت با اعتباری بالغ بر ۲۴ میلیارد ریال پرداخت شده است.
 
 
وی میزان پرداختی سازمان بیمه سلامت به مؤسسات درمانی از ابتدای امسال را ۸۷۶ میلیارد ریال اعلام کرد و گفت: مطالبات سه ماه فروردین، اردیبهشت و خرداد داروخانه ها هم با اعتباری بالغ بر ۱۶۸ میلیارد ریال پرداخت شده است.
 
 
مدیرکل بیمه سلامت خراسان جنوبی در پایان یادآور شد: همه افراد فاقد پوشش بیمه می توانند متناسب با دهک درآمدی خود بیمه سلامت دریافت کنند و برای این منظور هم می بایست از طریق سامانه شهروندی بیمه سلامت به صورت غیر حضوری و هم به دفاتر پیشخوان دولت مراجعه کنند.