کدخبر: ٦۰۹۲۹
۱۵ بهمن ۱٤۰۲ ساعت ۱۸:٤۹
مدیرکل راه و شهرسازی خراسان جنوبی اعلام کرد:

اتصال خراسان جنوبی به شبکه ریلی کشور تا پایان ۱۴۰۴

اتصال خراسان جنوبی به شبکه ریلی کشور تا پایان ۱۴۰۴
مودی با اشاره به اینکه ۵۶ کیلومتر از قطعه ریلی یونسی به گناباد در بخش زیرسازی ۷۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد، گفت: زیرسازی قطعه ۱۶ هم که ۳۲ کیلومتر است، حدود ۶۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و تلاش می‌کنیم خراسان جنوبی تا پایان ۱۴۰۴ به شبکه ریلی کشور متصل شود.

به گزارش پایگاه خبری نسیم خاوران- میرمحمد مودی امروز یکشنبه (۱۵ بهمن) در نشست خبری با اشاره به حوزه فعالیت راه و شهرسازی در سه حوزه تکمیل باندهای دوم جاده، نهضت ملی مسکن و راه آهن است اظهار کرد: طرح راه آهن زاهدان - نهبندان - بیرجند - مشهد ۹۱۷ کیلومتر است که از این مقدار ۴۳۲ کیلومتر در جغرافیای استان خراسان جنوبی قرار دارد و با تکمیل این طرح زیرساختی، بیرجند پس از سال‌ها انتظار مردم به ریل سراسری متصل می‌شود.

 

وی با بیان اینکه این راه آهن دارای ۲۳ قطعه اجرایی با مجموع اعتباری بالغ بر ۱.۷ میلیارد یورو است که قطعه ۱۵ و ۱۶ در محدوده شهر بیرجند می‌باشد و پیمانکار مستقر دارد کار اجرایی را شروع می‌کند، افزود: مابقی پیمانکاران هم در حال استقرار و انتقال ماشین‌آلات هستند.

 

اتصال خراسان جنوبی به شبکه ریلی کشور تا پایان ۱۴۰۴

مدیرکل راه و شهرسازی خراسان جنوبی با اشاره به اینکه ۵۶ کیلومتر از قطعه ریلی یونسی به گناباد در بخش زیرسازی ۷۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد، گفت: زیرسازی قطعه ۱۶ هم که ۳۲ کیلومتر است، حدود ۶۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و تلاش می‌کنیم استان خراسان جنوبی تا پایان ۱۴۰۴ به شبکه ریلی کشور متصل شود.

 

مودی با اشاره به اینکه بخش اول تهاتر نفتی انجام و اعتبارات به خزانه شده و به زودی به پیمانکاران پرداخت می‌شود، تصریح کرد: راه آهن جزو معدود پروژه‌های کشور است که مشکل اعتباری در این قضیه نداریم.

 

وی عنوان کرد: در مراکز تمام شهرستان‌هایی (بیرجند، نهبندان، سربیشه و قاین) که در مسیر این خط ریلی قرار دارند، احداث ایستگاه مسافربری پیش‌بینی شده است و حدود ۳۸ ایستگاه خدماتی در طول خط داریم که همزمان ساخته خواهد شد.

 

مدیرکل راه و شهرسازی خراسان جنوبی حداکثر سرعت طرح برای قطارهای مسافری را ۱۶۰ کیلومتر بر ساعت و قطارهای باری را ۱۲۰ کیلومتر بر ساعت اعلام کرد.

 

۵۵۰ کیلومتر باند دوم در دست اجرا است

مودی در ادامه به با اشاره به اینکه احداث ۲ هزار و ۴۰۰ کیلومتر باندهای دوم استان را با سه هدف تکمیل کریدورهای اصلی کشور، اتصال تمام مراکز شهرستان‌ها به شبکه بزرگراهی کشور و اتصال معبرهای مرزی استان به کریدورهای اصلی برنامه‌ریزی کردیم، گفت: در ابتدای سال جاری ۸۵۰ کیلومتر باند دوم به بهره‌برداری رسیده که ۱۵۰ کیلومتر آن با اعتبار سه هزار میلیارد تومان در سال ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ ساخته شده است.

 

وی با بیان اینکه در حال حاضر ۵۵۰ کیلومتر باند دوم با اعتبار هفت هزار میلیارد تومان در دست اجرا است، اضافه کرد: تا پایان امسال ۱۲۰ کیلومتر باند دوم در نقاط پرترافیک و گلوگاهی استان با اعتبار بالغ بر سه هزار میلیارد تومان به بهره‌برداری خواهد رسید.

 

مدیرکل راه و شهرسازی خراسان جنوبی با اشاره به اینکه از نهبندان تا انتهای حوزه استحفاظی آن همه قطعات یا به بهره‌برداری رسیده یا دارای پیمانکار است، گفت: سال گذشته دو نقطه پرحادثه محور بیرجند به سمت نهبندان و بیرجند به سمت سربیشه را داشتیم که توانستیم محور بیرجند به سربیشه را تکمیل کنیم.

 

اولویت‌های دوبانده‌سازی محورهای خراسان جنوبی

مودی تصریح کرد: محور بیرجند تا آرین‌شهر سال گذشته از نقاط پرترافیک و حادثه بود که الحمدالله گره ترافیکی آن باز شد و عمده فعالیت ما در سال جاری و سال آینده در همین دو کریدور شمال به جنوب (محور دیهوک به سمت راهور و فردوس و محور نهبندان به سمت قاین و گناباد) خواهد بود.

 

وی افزود: کریدور غرب به شرق هم که مرز ماهیرود را به غرب کشور از طریق معبر طبس به اصفهان و طبس به یزد را متصل می‌کند که اکنون حدود ۱۵۰ کیلومتر از این کریدور در دست اجرا است.

 

مدیرکل راه و شهرسازی خراسان جنوبی ادامه داد: حدفاصل دیهوک به سمت راهور ۲۰۰ کیلومتر است که ۱۲۰ کیلومتر آن تکمیل شده و ۸۵ کیلومتر آن در دست اجرا است و به زودی ۲۱ کیلومتر از آن به بهره‌برداری خواهد رسید.

 

مودی با بیان اینکه ۱۳ کیلومتر از محور طبس- یزد تا پایان سال به بهره‌برداری می‌رسد، گفت: در چند روز گذشته چهار کیلومتر از محور بیرجند به سمت طبس (ورود خور) به بهره برداری رسید و تا پایان امسال حدود ۱۸ کیلومتر دیگر از این محور تکمیل خواهد شد.

 

وی با اشاره به اینکه تا ابتدای دولت سیزدهم هیچ پروژه باند دوم در شهرستان بشرویه نداشتیم، خاطرنشان کرد: اما اکنون سه پروژه باند دوم در وردی شهر بشرویه داریم که هفته گذشته سه کیلومتر از پروژه احداث باند دوم محور بشرویه به طبس (بشرویه به سمت سه راهی ده محمد) بازگشایی و زیربار عبور رفت.

 

مدیرکل راه و شهرسازی خراسان جنوبی با بیان اینکه ۶ کیلومتر از بشرویه به سمت فردوس در دست اجرا است، افزود: به زودی عملیات اجرای احداث باند دوم ۵ کیلومتر از محور بشرویه به سمت طبس آغاز خواهد شد.

 

مودی از افزایش ۲.۵ برابری اعتبارات حوزه حمل و نقل استان در قانون بودجه سال جاری نسبت به سال ۱۴۰۰ خبر داد و افزود: امسال اعتبارات حوزه راه و راه آهن (غیر از تهاتر نفتی) از ردیف‌های مختلف اعتباری حدود هزار میلیارد تومان خواهد بود که تاکنون ۶۰ درصد اعتبارات ابلاغ شده است.

 

وی در ادامه بیان کرد: مجموع مطالبات پیمانکاران حوزه راه استان تا اواسط دی ماه امسال حدود ۷۰۰ میلیارد تومان است.

 

سه راهکار برای تامین مسکن در دولت سیزدهم

مدیرکل راه و شهرسازی خراسان جنوبی با اشاره به اینکه یکی از وظایف ما ساخت مسکن است، گفت: بر اساس برنامه‌هایی که در ساخت چهار میلیون مسکن طرح نهضت ملی مسکن داریم سهم استان ۴۰ هزار واحد می‌باشد که از این میزان ۱۸ هزار واحد روستایی و ۲۲ هزار واحد شهری است.

 

مودی با بیان اینکه در حوزه نهضت ملی مسکن در استان تاکنون ۱۱۷ هزار و ۸۰۰ متقاضی در سامانه ثبت‌نام کرده‌اند، ادامه داد: از مجموع این متقاضیان ۴۱ هزار نفر واجد شرایط شده‌اند که تاکنون برای ۴۱ هزار و ۸۰۰ متقاضی تامین زمین به مساحت ۵ هزار هکتار انجام شده است.

 

مدیرکل راه و شهرسازی خراسان جنوبی با بیان اینکه تاکنون ۲۱ هزار و ۲۷۷ متقاضی واریز وجه اولیه داشته‌اند، افزود: تاکنون برای ۱۹ هزار و ۷۰۰ واحد پروانه ساختمانی صادر شده که از این تعداد ۱۱ هزار و ۵۵۰ واحد به مرحله اتمام فونداسیون و بالغ بر ۲ هزار و ۲۰۰ واحد به مرحله نازک‌کاری رسیده است.

 

وی یادآور شد: در دولت قبل تنها ۱۲ هکتار زمین برای ساخت مسکن به شهرهای استان الحاق شده در حالی که در دو سال فعالیت دولت سیزدهم حدود ۵ هزار هکتار اراضی برای تأمین مسکن شهروندان الحاق جدید شده که اقدامی جهادی است.

 

مودی با اشاره به اینکه برای اولین‌بار در خراسان جنوبی زمین‌های مسکن در شهرستان‌ها به صورت ویلایی تامین شده است، عنوان کرد: در شهر قاین با توجه به اینکه دولت زمین نداشت، با توافق مالکان هزار و ۵۰۰ هکتار زمین به این شهر الحاق شد تا ساخت خانه برای مردم رونق بگیرد.

 

مدیرکل راه و شهرسازی خراسان جنوبی ادامه داد: هزینه‌های خدمات آب و برق طرح نهضت ملی مسکن، هفت هزار میلیارد تومان برآورد شده که یک سوم هزینه را وزارت راه و شهرسازی تقبل کرده است که تاکنون ۳۰۰ میلیارد تومان به استان اختصاص یافته است.

 

وی با اشاره به روند پرداخت تسهیلات طرح نهضت ملی مسکن تصریح کرد: از ابتدای امسال تقریباً بانک مسکن با توجه به کمبود منابعی که با آن مواجه شد اعلام کرد که نمی‌تواند در این امر همکاری مانند گذشته داشته باشد لذا با پیگیری‌های صورت گرفته چهار بانک‌ شامل: ملت، ملی، صادرات و تجارت هم متولی پرداخت تسهیلات شدند.

 

مودی افزود: با رایزنی‌ها تسهیلات طرح نهضت ملی مسکن از ۳۵۰ میلیون تومان به ۵۵۰ میلیون تومان افزایش پیدا کرده و به همه بانک‌ها ابلاغ شده است.

 

مدیرکل راه و شهرسازی خراسان جنوبی با بیان اینکه در شهر بیرجند با توجه به حجم بالای متقاضیان نتوانستیم زمین برای همه تأمین کنیم، گفت: در همین راستا به روش برای تأمین مسکن در بیرجند روی آوردیم که یکی این بود که خود مردم ساخت و ساز کنند و سایت ۲۷ هکتاری در سایت اداری در اختیار مردم به عنوان گروه‌های ساخت قرار گرفت که به نسبت پیشرفت خوبی دارد. در این روش تأمین مسکن، هر زمین به ۴ یا ۵ نفر برای ساخت تحویل شده است.

 

به گفته وی؛ برخی هم گفتند که ما نمی‌توانیم خودمان بسازیم و بنابراین سایت زعفرانیه را به ۶ شرکت انبوه‌ساز دادیم تا تأمین مسکن برای آنان را داشته باشند که قرارداد ساخت ۲ هزار و ۷۲ واحد مسکونی بسته شد که در حال انجام است.

 

مودی با اشاره به طرح تخصیص زمین ویلایی در روستاهای اطراف بیرجند بیان کرد: روش سوم برای متقاضیاتی است که نه خودشان می‌توانند بسازند و نه آورده‌ای دارند که ما برای آنها بسازیم، لذا در روستاهای اطراف بیرجند (شکراب و دستگرد) زمین ویلایی را به آنها اختصاص می‌دهیم تا با تسهیلات بسازند.

 

مدیرکل راه و شهرسازی خراسان جنوبی در ادامه یادآور شد: امسال ۲۷۰ هکتار به ظرفیت ۱۲ هزار واحد مسکونی در شورای عالی مسکن مصوب کردیم که به مهرشهر بیرجند الحاق شد و به زودی آماده‌سازی و به متقاضیان واگذار خواهد شد.

 

۱۴هزار و ۵۷۰ متقاضی مسکن در طرح جوانی جمعیت

وی با اشاره به تامین زمین برای طرح جوانی جمعیت تصریح کرد: در این زمینه تاکنون ۱۴ هزار و ۵۷۰ نفر ثبت‌نام و از این تعداد ۳ هزار و ۸۰۰ نفر نسبت به تکمیل پرونده اقدام کردند.

 

مودی در ادامه گفت: در طرح جوانی جمعیت زمین مورد نیاز برای تمام این متقاضیان تأمین شده و تاکنون به ۲ هزار نفر واگذار شده است و به مابقی هم تا پایان امسال واگذار خواهد شد.

 

مدیرکل راه و شهرسازی خراسان جنوبی با بیان اینکه در طرح جوانی جمعیت ما زمین را شش دانگ را به نام پدر و مادر می‌زنیم، افزود: در این طرح به خانواده‌هایی که فرزند سوم آنها بعد از ۲۴ مهر ماه ۱۴۰۰، متولد شده باشد فارغ از تمام شرایطی که در طرح نهضت ملی مسکن داریم، برای یک بار یک زمین رایگان می‌دهیم.تنها هزینه دریافتی نیز هزینه آماده‌سازی زمین است که تنفس دو ساله دارد و اقساط آن ۸ ساله، بدون سود و کارمزد محاسبه می‌شود.

 

وی در پایان بیان داشت: حالت دیگر طرح جوانی جمعیت نیز شامل کسانی می‌شود که چهار فرزند زیر ۲۰ سال دارند به این متقاضیان نیز زمین رایگان داده می‌شود و حتی هزینه آماده‌سازی نیز دریافت نمی‌شود. ضمن اینکه متقاضیان طرح جوانی جمعیت در صورت تقاضا می‌توانند از وام طرح نهضت ملی مسکن استفاده و اقدام به ساخت مسکن کنند.

 

 

آخرین مطالب

پربیننده ترین ها