به گزارش پایگاه خبری تحلیلی نسیم خاوران؛ دوچرخه سواری رشته ای است که این روزها علاقه مندان زیادی را به خود جذب کرده است اما نبود فضا برای تمرین سبب شده که بیشتر دوچرخه سواران اعم از قهرمانان یا افراد مبتدی برای تمرین در جاده های خارج شهر تمرین کنند که با توجه به شلوغی جاده ها خطر تصادف برای دوچرخه سواران وجود دارد و بارها جان این ورزشکاران را تهدید کرده است در شهر هم که هیج مسیری برای تمرین وجود ندارد لذا نه در شهر و نه خارج شهر مسیر امنی برای دوچرخه سواری نداریم.
رئیس هیئت دوچرخه سواری بیرجند که از وضعیت موجود گلایه دارد با اشاره به مهم ترین چالش پیش روی فعالان این رشته ورزشی می گوید: دوچرخه سواری در شهر با توجه حجم بالای ترافیک بسیار خطر آفرین است و دوچرخه سواران امنیت ندارند طوری که مورد داشتیم که خودرو از پشت به دوچرخه سوار برخورد کرده و فرار کرده است.
طباطبایی به پیگیری های هیئت برای رفع این مشکل هم اشاره می کند و می افزاید: به شورای شهر و شهرداری برای گسترش دوچرخه سواری پیشنهاد داده ایم که از میدان دانشگاه آزاد تا میدان سپاه واقع در بلوار پیامبر اعظم سمت جنوب بلوار مسیری به عرض ۵ متر ویژه دوچرخه سواری ایجاد کنند که یک سمت بلوار که مسیر پیاده روی است سمت دیگر مسیر دوچرخه سواری باشد که با پیگیری انجام شده گفته شد طرح به این منظور تصویب شده ولی باید اعتبار بدهند که به پیمانکار واگذار کنیم.
به گفته وی در ضمن یک لاین کوچک کم عرض یک متری در مجاورت لاین پیاده روی از میدان خبرنکار تا میدان شهید آوینی و از شهید آوینی تا دانشگاه ایجاد کردند که به علت کم عرض بودن برای دوچرخه سواری مناسب نیست.
فواید دوچرخه سواری
وی با اشاره به این که گسترش فرهنگ دوچرخه سواری فواید زیادی برای فرد و جامعه دارد آن ها را برمی شمارد اول اینکه باعث سلامتی و نشاط فرد می گردد و این بسیار ارزشمند است و در وهله بعدی در زندگی شهری هم می تواند کمک موثری به کم کردن ترافیک کند مشکلی که همه افراد به نحوی با آن درگیر هستیم که جای پارک در خیابای اصلی وجود ندارد.
وی می افزاید: دوچرخه سواری در کم کردن مصرف سوخت موثر است و به ایجاد هوای پاک و کم کردن آلودگی صوتی کمک می کند و بسیاری از موارد دیگر را هم می توان در لیست فواید این رشته ورزشی گنجاند.
وی به این نکته هم اشاره می کند که در بیشتر شهرها با توجه به اهمیت موضوع مثل مشهد، تهران، اصفهان و … لاین مخصوص عبور دوچرخه ایجاد کرده اند که ترافیک شهر را کم کنند و مسیر امنی برای دوچرخه سواران ایجاد کنند طوری که فقط در مشهد ۱۴۰ کیلومتر لاین ایجاد کردند و در حال افزایش است.
وی ایجاد مسيرهاي ويژه دوچرخه را راهحلي براي ايجاد امنيت براي شهروندان و دوچرخه سواران بیان می کند و می افزاید: با ایجاد این گونه مسیر ها دوچرخه سوران پا در ركاب با خيالي آسودهتر وارد خيابانهاي شهر می شوند و رفت و آمد خود را با اين وسيله پاك انجام می دهند.
او در صحبت هایش از شهرداری بیرجند می خواهد که در ایجاد زیر ساخت های لازم برای این امر اقدام نمایند و به گسترش فرهنگ دوچرخه سواری کمک کنند.
وی این انتقاد را هم مطرح می کند که مسئولان برای گسترش همگانی این رشته طرح هایی نظیر سه شنبه های بدون خودرو در شهر ،ایجاد ایستگاه های دوچرخه و در اختیار قرار دادان دوچرخه به شهروندان با کارت ملی را تصویب کردند اما این طرح ها به صورت کامل اجرا نشد و هم اکنون دیگر خبری از دوچرخه ها در ایستگاه ها نیست.
تاکید بر حمایت بیشتر
طباطبایی رئیس هیئت دوچرخه سواری بیرجند بر حمایت های بیشتر از این رشته ورزشی تاکید می کند و می افزاید:حمایت های ورزش و جوانان جوابگوی هزینه های هیئت نیست.
به گفته وی برگزاری مسابقات که ایجاد انگیزه در ورزشکار می کند و سبب رشدش می شود هزینه بر است و اسپانسر نداریم که حمایت مالی از هیئت داشته باشد تا بتوانیم مسابقات را به صورت متناوب برگزار کنیم.
وی با اشاره به فعال بودن دوچرخه سواری شهرستان در سه رشته تریال، جاده و کوهستان ادامه می دهد: دوچرخه سواری از رشته های مدال آور است و تنوع مسابقات آن زیاد است و اگر در همه رشته ها قصد فعال بودن داشته باشیم باید حمایت بیشتری شویم.
او با اشاره به استعدادهای زیاد شهرستان در این رشته ورزشی و کسب مدال های متعدد در رقابت های کشوری می افزاید: به تازگی هم در رقابت های کشوری در جوانان اول و دوم و سومی بزرگسالان را کسب کرده ایم. به گفته وی با این وجود به دلیل کمبود اعتبار نمی توانیم از ورزشکاران مدال آور تقدیر شایسته ای داشته باشیم.
پایان خبر/