کدخبر: ٦۰۹۰۹
۰۳ دی ۱٤۰۲ ساعت ۰٦:۳۵
 پسر کو ندارد نشان از پدر:

پای صحبت دو فرزند از پسران «حاج رضا اکبر پور»

پای صحبت دو فرزند از پسران «حاج رضا اکبر پور»
بیرجندی ها مرحوم «حاج رضا اکبر پور» را به خوبی می شناسند؛ بنیانگذار مسجد مرتضوی و از خیران به نام بیرجندی است علاوه بر شهرت در تاسیس این مسجد، هیئت و کمک های شخصی به نیازمندان، وجه ای اخروی داشته و در امر کفن و دفن میت و تسهیل امور شهروندان در این زمینه از افراد مشهور شهر است.

به گزارش پایگاه خبری نسیم خاوران- بیرجندی ها مرحوم «حاج رضا اکبر پور» را به خوبی می شناسند؛ بنیانگذار مسجد مرتضوی و از خیران به نام بیرجندی است علاوه بر شهرت در تاسیس این مسجد، هیئت و کمک های شخصی به نیازمندان، وجه ای اخروی داشته و در امر کفن و دفن میت و تسهیل امور شهروندان در این زمینه از افراد مشهور شهر است. محمد رضا و اسماعیل اکبرپور دو تن از پسران حاج رضا و ساکن بیرجند هستند که همچون پدر، در نیک اندیشی و امور خیر شناخته می شوند و به مصداق آن که پسر کو ندارد نشان از پدر، تو بيگانه خوانش مخوانش پسر مسیر او را می روند و در نوعدوستی و خیرخواهی برای همشهریان خود می کوشند.

«محمد رضا اکبرپور» یکی از پسران مرحوم «حاج رضا» است که راه پدر را ادامه می دهد و پس از پدر، میراث دار او در هیئت امنای مسجد و هیئت مرتضوی بیرجند شده و مشکلات و مسایل را همچون پدر نیکوکارش، چاره جویی می کند . در این گفتگو خاطرات گذشته و مرحوم حاج رضا اکبرپور را مرور می کند.

 می گوید: پدرم کارمند شرکت آبلوله بود همزمان در کارهای خیر و به ویژه امور متوفیان می پرداخت. بعد از بازنشستگی تا آخر عمر در مغازه اش در میدان شهدا، کار بازماندگان متوفیان را پیگیری می کرد و در هر ساعت شبانه روز حتی دو نصف شب کار مردم را راه می انداخت. بیرجندی ها او را به خوبی می شناسند. در ذهن شهروندان، شخصیت حاج رضا جاذبه و دافعه ای خاص داشت.

اولین نماز جمعه بیرجند

وی کمک به فقرا و نیازمندان را از ویژگی های بارز پدر برشمرده و اضافه می کند: در دستگیری وکمک به نیازمندان، یکسان برخورد می کرد و برایش کمک مهم بود و توجهی به این که آن فرد چقدر محروم است، نداشت. قبل ترها پیش از انقلاب، با همراهی آیت ا... ربانی اولین نماز جمعه های شهر در خانه پدر برگزار می شد تا این که سال 45 مسجد مرتضوی و پنج سال بعد، هیئت مرتضوی با عشق مولا علی(ع) در این منطقه راه اندازی شد و اولین نماز جمعه های مسجدی باز هم به امامت آیت ا... ربانی در همین مسجد برپا می شد.

او به خاطره ای از یک معلم که همکار برادرش است اشاره می کند که در کلاس درس از دانش آموزان می پرسد می خواهید چکاره شوید؟ یکی از شاگردانش می گوید دوست دارم مثل حاجی آقا اکبرپور شوم و زمانی که معلم از او سوال می کند حاج آقا چکار می کند ؟ پسر جواب می دهد کار خیر و هر ماه برای ما، کمک و سبد معیشتی می آورد دوست دارم من هم مثل او شوم.

محمد رضا اکبر پور با مرور این خاطرات، به میراث داری خودش در مسجد و هیئت امنای هیئت و مرکز نیکوکاری مسجد اشاره می کند و توضیح می دهد: مرکز نیکوکاری هیئت مرتضوی توسط 7 نفر عضو هیئت مدیره اداره می شود. مرکز نیکوکاری مسجد، پنج سال قبل راه اندازی شده و به حدود 50 خانوار نیازمند محل کمک می کند.

به گفته وی ابتدای کار مرکز نیکوکاری، منابع مورد نیاز با کمک خیران و اهالی منطقه، تامین می شد اما به مرور بیرجند های مقیم مشهد و تهران هم در فضای مجازی با این مرکز نیکوکاری آشنا شده و به مددجویان مرکز، کمک می کنند. هر وقت میزان کمک ها برای خرید 50 سبد معیشتی، کامل شد یک نفر برای خرید اقدام کرده و سپس سبدهای معیشتی به این خانواده ها اهدا می شود.

وی به پیگیری رابط کمیته امداد امام خمینی (ره) برای ایجاد اشتغال و بی نیاز کردن خانوارهای مدد جو اشاره و اضافه می کند: تامین جهیزیه و واگذاری رایگان سالن حسینیه، برای ازدواج جوانانی که مشکل دارند نیز انجام می شود. علاوه براین در مناسبت های مختلف ، برای اطعام و طبخ غذا ویژه این افراد اقدام و همچنین در مسایل حقوقی نیز به مراجعان مشاوره داده می شود.

وی آرزو می کند بتواند راه پدرش را ادامه داده و در مسیر خیر گام بردارد و در این راه، با یاری مردم و همشهریان، برای حل مشکلات یکایک شهروندان اقدام کند.

*208 دانش آموز تحت حمایت بنیاد کودک

پسر دیگر مرحوم حاج رضا اکبر پور هم دستی در امور خیر دارد و مدیر نمایندگی بنیاد کودک در خراسان جنوبی است که روند تشکیل این مجموعه را شرح می دهد: نمایندگی بنیاد کودک در بیرجند سال 94 با همت خیران و پیگیری خیر نیک اندیش «ناصر ولی پور» راه اندازی شد. این نمایندگی 208 دانش آموز و 177 همیار(حامی) دارد و همه مراحل تحصیل دانش آموزان نیازمند و با استعداد از دوران ابتدایی تا دانشجویی را حمایت می کند.

« اسماعیل اکبرپور» حوزه فعالیت نمایندگی بنیاد کودک در بیرجند را مرکز استان تا شعاع 50 کیلومتری بیان واضافه می کند: دانش آموزان نیازمند و با استعداد از طریق بهزیستی، آموزش و پرورش و نمایندگی بنیاد شناسایی شده و مستندات و مدارک لازم، برای بورسیه شدن آن ها جمع آوری می شود.

وی تاکید دارد: دانش آموزان مورد حمایت بنیاد باید دو ویژگی مهم داشته باشند نخست این که مادرشان سرپرست خانوار و دوم این که معدل آن ها بالا و جزو نخبگان باشد. معدل در دوره دبیرستان باید بالای 18 و در دبستان خیلی خوب باشد تا از طرف بنیاد حمایت شود.

وی می گوید: مددکار نیاز دانش آموزان را شناسایی و با این اولویت، برای آن ها حامی جذب می کند و برای مثال ماهانه مبلغی به حساب دانش آموز واریز می شود تا در مسایل مورد نیازش هزینه کند.

اسماعیل اکبرپور هدف بنیاد کودک را ادامه تحصیل و درس خواندن با نمرات عالی بیان کرده و ادامه می دهد: نباید هیچ دانش آموز با استعدادی به خاطر فقر از درس خواندن باز بماند.خیران بنیاد کودک، کمک هزینه هایشان را به حساب دانش آموز واریز می کنند اما نحوه هزینه کرد و اولویت بندی با دانش آموز و خانواده و براساس نوع نیاز است.

*نمرات خوب: ضمانت حمایت

وی ضمانت ادامه حمایت بنیاد از دانش آموزان را کنترل های مداوم و هر چهار ماه عنوان می کند که در صورت رضایت از وضعیت تحصیل، کمک هزینه به حساب آنها واریز می شود و خوشبختانه در بیرجند، دانش آموزان از این قاعده مستثنی نیستند.

به گفته وی میانگین کمک هزینه ماهانه به هر دانش آموز از 700 هزار تا یک میلیون تومان است.

بنا به آمار اکبرپور از ابتدای تاسیس نمایندگی بنیاد در بیرجند، 309 دانش آموز وارد مجموعه  و 100 نفر از چرخه حمایت خارج شده اند. زیرا دختران ازدواج کرده و برخی هم مانند در دانشگاه های مختلف پذیرفته می شوند. در حال حاضر 27 دانشجو تحت حمایت بنیاد هستند که در بیرجند و خارج استان ادامه تحصیل می دهند و در بین آن ها رشته های پزشکی و حقوق نیز دیده می شود. 24 فارغ التحصیل دانشگاهی هم در مشاغل مختلف مشغول کار شده اند.

وی سیاست بنیاد کودک را حمایت تا زمان تحصیل و حتی مدارج دکترا دانست و ادامه داد: مجموعه به امور پس از تحصیل کاری ندارد اما برخی از آن ها، حتی بعد از فارغ التحصیل هم برای قدر دانی و حمایت از بنیاد ، سر می زنند و می گویند می خواهند خودشان خیری برای دانش آموزان دیگر باشند.

*خاطره تلخ و شیرین

اسماعیل اکبر پور گریزی به خاطراتش می زند و می گوید: دانش آموز دختری سال آخرین دبیرستان و کنکوری بود در حالی که مادرش تومور مغزی و نیاز به عمل داشت با رضایت دختر، خانه مشترک شان فروختند تا هزینه درمان مادر شود. با کمک آستان قدس رضوی، بنیاد کودک و خیران مادر در تهران عمل شد و پزشک معالج که ابتدا 120 میلیون تومان دستمزد خواسته بود با مطلع شدن از وضعیت دختر و مشکلاتش هیچ دستمزدی دریافت نکرد اما برای بیمارستان حدود 700 میلیون تومان هزینه بیمارستان پرداخت شد.

وی ادامه می دهد: همین مادری که پزشکان معتقد بودند اگر عمل نشود کور شده یا سکته و فوت می کند، شش ماه بعد از عمل، با خنده هایش باعث شادی همه شد هر چند که دخترجوانش اولین کنکورش را از دست داد و امسال در دانشگاه پذیرفته شد.از این قبیل خاطرات تلخ و شیرین در بنیاد کودک، زیاد دیده می شود.

اکبرپور به شهروندان اطمینان می دهد که در مورد مسایل مالی دغدغه نداشته باشند و با آرامش خاطر به بنیاد کودک و اهداف ارزشمند آن کمک کنند و بدانند که همه حساب های مالی، بنیاد شفاف است و با انتخاب یک دانش آموز و واریز ماهانه مبلغ به حساب مستقیم او، از همه حساب های مالی مطلع می شود چرا که همه هزینه ها، روی سامانه بنیاد در تهران مشاهده می شود. بنیاد هم شش ماه، همه حساب و کتاب های آماری دانش آموز را به همیارش ارسال می کند.

 

گزارش: فاطمه زهرا قاسمی

آخرین مطالب

پربیننده ترین ها